Sunday 19 May 2019

Bother, please.

Lepas imam habis baca doa tadi, S bising kata nak stay jap sebab nak minum air. Aku tanya minum air apa? Dia tunjuk ada satu balang air kat hujung dewan dengan paket paket kuih.

"Eh, ada moreh? Tak tahu pun?"

"Haa ada lah. Memang dia selalu sedia pun."

I see. Aku tak pernah perasan ada balang air kat situ, dekat dengan pintu keluar pulak tu.

Orang dah beransur tak ada, tapi masih ada la yang tinggal lepak lepak minum air kat dewan ni. Yang turun tadi, kami berlima; S, H, N, E dengan aku.

Then ada la budak budak lain. Ramai jugak tapi tak ada la penuh dewan.

Biasa kalau dalam kelompok orang ni,aku banyak jadi observer dengan tukang gelak je. Dengar diorang ni sembang, yang aku rasa nak tahu aku celah.

Diorang ni banyak cerita. Banyak cakap. Aku banyak gelak.

"Doa qunut Syeikh ni panjang gak kan? Aku rasa ada la 2 minit." Lenguh kaki woih.

"Ha ah. Panjang. Tu qunut nazilah eh?" S pandang aku sambil gentel kain telekung dia.

"Tak la. Qunut nazilah yang zionis-zionis tuu.." sampuk N. Aku iyakan. Sebab nak cakap qunut nazilah, tak bunyi pulak macam qunut nazilah.

"Tu qunut syeikh sendiri tu." Aku seringai.

Lepastu, dengar diorang sembang apa tah. Banyak benda yang diorang sembang aku tak dapat tangkap.

"Aku rasa, aku ni tak sensitif la. I mean, tak sensitif dengan sekeliling."

Statement aku buat S pause kejap.

"Tapi kau sensitif orangnya."

Ha a. Aku memang sensitif. Tapi, aku tak sensitif dengan sekeliling.

Contoh, ada sedia moreh setiap malam terawih? Dan imam yang selalu terawih ni nama dia Syeikh?

"Aku rasa, kau tak bother dengan benda yang tak penting. Bila kau tak bother, kau tak ingat dan benda tu tak ada dalam memori, kan?"

"Ya ya. Betul!" Jawapan E ni memang betul aku tak deny.

Sebab tu jugak kot orang kata aku trusted untuk simpan rahsia, padahal sebenarnya, aku lupa apa rahsia tu.

Dan aku lupa muka orang, nama orang, aku lupa orang dan selalu jugak siapa siapa datang tegur aku dan aku layan macam aku kenal padahal sepanjang conversation tu otak aku tengah proses 'dia siapa', 'kenal kat mana', 'dia-aku ada kisah apa' yadaa yadaaa.

Dan sampai akhirnya aku tak ingat, tapi orang tu tak perasan pun aku tengah loading. Haha.

Aku rasa aku kena sensitif sikit. Dengan orang sekeliling?



Tapi macam mana?

No comments:

Post a Comment

what's on your mind ?